CV Christopher Mair

Start>>

Kommunikationsinriktad civilekonom med fokus på konst- och kulturområdet. Sedan hösten 2013 arbetar jag som marknadsansvarig på Svenska Filminstitutet. Innan jag började där arbetade jag på Södra Teatern och på Riksteatern som marknadsprojektledare, efter några år som frilans. Jag har arbetat med allt från större internationella projekt, till festivaler och webbutveckling.

Anställningar

Marknadsansvarig Svenska Filminstitutet

 

2013 – tillsv

Marknadsföring Södra Teatern AB

Planerar och genomför kampanjer digitalt, i print och koordinerat med PR. Marknadsför evenemang och ansvarar för marknadsbudget och strategi för barer, restauranger, event och uthyrningar. Projektleder formgivare, skriver copy, redaktör på hemsidan, mycket aktiv på Facebook och Twitter,
etc.
- Sedan jag började på Södra Teatern har antalet facebookfans fördubblats (vilket dock ett lagarbete ligger bakom).

- Jag har skapat fungerande processer och rutiner för effektiv menyproduktion (menyerna ändras efter råvarutillgång) och mer än fördubblat den mat- och dryckrelaterade webbtrafiken.
- Jag låg bakom kampanjen som lockade över 1100 människor till Mosebacke Terrass en regnig måndag i juni 2011, för att se två brassband i Balkan Brass Battle

2011 – 2013


Marknadsföring Riksteatern

Båda B2B – att sälja föreställningar till arrangörer – och B2C – att sälja biljetter till publik. Ansvarade för att ta fram och genomföra de kommunikativa strategierna för alla mina projekt, från början till slut. Vilket innebar allt från att definiera målgrupper och kommunikativa mål, till att skapa och skriva alla texter, briefa och coacha formgivare, arbeta med fotografer, hantera regissörer och skådespelare med varierande grad av hybris och koordinera webbyråer och tryckerier med mera, med mera.
- Under 2011 marknadsförde jag Dario Fos ”Vi betalar inte! Vi betalar inte!” Mål antal sålda föreställningar:
20, utfall: 26 beställningar. Publikmål: 2000 pers, utfall: 3119 pers
- Under 2010 års NY TEXT!-kampanj (Sveriges största manustävling) valde 500 personer att skriva och skicka
in pjäsmanus till tävlingen – målet var 250.
- 2010 utsågs jag av designbyrån Lupo till bästa beställare.
- Flera gånger har jag slagit besöksrekordet på riksteatern.se för mina projekt (även efter att jag fördubblat det).


2009 – 2011


Frilansprojekt

Marknadsföring: Christmas by Södra Teatern

2008

Projektledare ögamotöga Teaterdagarna 2008

2008

Redaktör Riksteatern 75 år Bok

2008

Projektledare / Content mgr 75.riksteatern.se

2008

Projektledare Riksteatern 75 år Utställning

2007 – 2008


Ideellt

Projektering: Display 4d – ett musikdistr.- & marknadsföringsprojekt

2005 – 2006

Teknikansvarig kulturfestival: Campusfestivalen (Ideellt)

2006

Varumärkesbyggande: Raw Fusion Recordings, praktik

2005 – 2006

Ljudansvarig kulturfestival: Campusfestivalen (Ideellt)

2005

Webbinterfaceutveckling, internationellt nätverk: Synaxis Baltica.
- Projektledde programmerare som skapade helt ny sajt, samt unikt skräddarsytt CMS-system.

2004 – 2006

Internationellt projekt, Synaxis Baltica Sweden 2005, främst ideellt.
- Vi samlade studenter från 12 länder som inom loppet av fjorton dagar skrev en bok tillsammans.

2004 – 2006


Uppdrag, frilans

Informatör: vikariat Riksteatern

2008 03

Ljud-/PA-tekniker

2004 – 2009

Inspelningstekniker: R Live Radio (nytt namn r.fm)

2006

Artistbokare och livemusikproducent vid Södertörns högskolas studentkår (Ideellt)

2004 – 2006


Utbildningar, arts management 210 poäng (”kulturcivilekonom”)

Projektledning inriktning marknadsföring, distans 15 poäng, Kalmar högskola

2007

Affärsrätt, distans 15 poäng, Karlstads universitet

2006

Konst, kultur och ekonomi, 180 poäng fil kandidat, Södertörns högskola Examensarbete inom organisation, intern kommunikation och lärande

Parallellt med studierna:
- Artistbokare och livemusikproducent vid Södertörns högskolas studentkår (Ideellt)
- Ledamot i diverse styrelser
- Arrangerade internationella projekt, (se 2004 och Synaxis Baltica nedan)
- Studentrepresentant för Södertörns Högskola: 2004 ENCATC Reloaded – Managing cultural dynamics within the renewed Europe. Krakow, studentkonferens
- Studentrepresentant för Södertörns Högskola: Synaxis Baltica Winter Academy 2004 – Intercultural
Communication within International Projects. Helsingfors.
- arbetade extra

2003 – 2006

Musikerlinjen Södra latins gymnasium

1998 – 2001


Förtroende- & styrelseuppdrag

Kassör – Plural, rikstäckande nätverk för scenkonstarrangörer. (styrelsen kallas gruppen)

2007 – 2009

Ledamot – Plural (Ideellt)

2006 – 2009

Ledamot – SöderS, Södertörns högskolas studentkår

2005 – 2006

Ledamot – Dekår, Intresseförening högskoleprogram (Ideellt)

2004 – 2005


Datorkunskaper

Mycket god datorvana, arbetar dagligen med nedan applikationer:

Mycket omfattande

- Office: Word, Excel, Power Point,
- Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat Professional,
- CMS: Dreamweaver, EpiServer, Drupal, Wordpress
- Hanterar HTML och CSS

 


Språk

Svenska

Flytande tal & skrift

Engelska (Tvåspråkig uppväxt)

Flytande tal & skrift

Spanska

Lite


Övrigt

Körkort

B-klass

- Trycktekniskt:
Har haft mycket täta kontakter med tryckerier och har en djupare förståelse av tryckteknik, gällande allt från papperstyper och gramvikter, panton, respektive cmyk-tryck, till partiell lackning och stansning. Denna kunskap bidrar till att jag får en mycket bra kontakt med de formgivare som jag har i mitt nätverk – vi talar samma språk.

 


Sagt om mig:

Iva Troj, Formgivare och illustratör:
“People say that good managers exhibit amazing energy levels, phenomenal political skills and an absolute obsession with results. In this case Christopher Mair is definitely one of the best I’ve worked with. But I think it takes more than that, it takes a special skill that combines micro and macro management on a very down to earth human level. Not very many people I’ve met possess that. Working with Christopher keeps me relaxed and on target, I know that if I miss something Christopher will see it and let me know. This and this alone is the greatest blessing in a crowded working environment like ours.” Februari 2012

 

Mattias Broberg, Art Director, MANI
“Christopher och jag arbetade tillsammans under tre produktioner på Riksteatern… Christophers kunskaper och engagemang som marknadsförare gjorde arbetet för
mig som grafisk formgivare enklare. Christophers är tydlig i sin kommunikation,
noggrann och gillar att bolla ideer och visuella uttryck. Mani kan utan vidare rekommendera Christopher för vidare utmaningar.” Januari, 2012

 

David Andréas, Art Director, Södra Teatern:
“Christopher has, besides a great energy and sence of humour, great sense for
relevant and progressive marketing as well as a great eye for design.”
Februari 2012