Portfolio

Start>>

1: Engagemangsrekord slaget på fanpage

2: Kampanjer för turnéer med Riksteatern och evenemang på Södra Teatern

3: Några äldre exempel från min tid som frilans, när jag ibland även formgav

4. Akademiskt


1. Case: att öka kännedom om och skapa nyfikenhet kring restaurangerna på Södra Teatern. Här lyckades jag engagera rekordmånga fans genom Södra Teaterns Facebook-fanpage och Twitter. Inför en kampanj med en större printdel, där vi köpt affischplats i samtliga tåg i Stockholms kollektivtrafik, bad jag fansen om hjälp. Jag bad formgivaren Michelle Hammenfeldt att ta fram några olika förslag på motiv att trycka till kampanjen, alla med samma text, men olika form. Sedan publicerade jag de olika varianterna på Södra Teaterns fanpage och Twitter-profil och bad fansen säga vilken de föredrog:




Inom loppet av några timmar hade kommentarsrekordet slagits flera gånger, vi fick enormt stor respons. Och jag lät fansen få rätt (Själv hade jag valt ett annat alternativ)


Sedan fick de se sin vinnare IRL:

 

Kampanjen följdes även upp digitalt via AdWords och riktade banners i alla smartphones som kopplade upp sig trådlöst inom en satt radie från Södra Teatern, samt målgruppsnischade sajter.

2. Kampanjer för turnéer med Riksteatern och evenemang på
Södra Teatern:


Här har jag samlat några utvalda exempel på kampanjer där jag lyckats skapa ett bra kreativt ramverk för illustratören / formgivaren (med mig själv som copywriter).

Jag inleder alltid med en brief som är förankrad i en klar strategi. En brief som aldrig dikterar lösningar, men som ger desto mer inspiration, lust och tydliga ramar. Så skapar jag förutsättningar för en formgivare att själv hitta visuella kommunikativa lösningar.(Även om jag glatt erkänner att idéerna till de visuella lösningarna ibland varit mina... Men oavsett vem som "kommer på" idéen så är den alltid sprungen ur en kreativ dialog.)

Efter briefen får formgivaren fundera och skissa på sin egen kant ett tag, sedan följer jag upp med en feedbackprocess som bygger på samma grundstenar som i briefen, tills konceptet sitter.

Endast printdelarna i kampanjerna syns på bilderna nedan. Samtliga projekt har även haft en egen kampanjsajt, de flesta även aktiviteter som adwords, facebook-annonser, spridning i sociala webben et.c.


Form: Tobias Palmquist

Form: Michelle Hammenfeldt / David Andreas

Form: David Andreas

Form: David Andreas


Form: Michelle Hammenfeldt

Form: Sandberg&Timonen



www.riksteatern.se/swingin
Form: The Distillery


www.riksteatern.se/vibetalarinte

Form: Stina Lundberg /Riksteeatern


Form: Lupo Design





Form: Lupo Design



Form vänster: Iva Troj / Royal Sister | höger: Mattias Broberg / Mani


Form vänster: Moa Hoff | höger Micke Sjömilla / Riksteatern


3: Några äldre exempel från min tid som frilans, när jag ibland även formgav:

Riksteatern 75 år Webbpresentation med mig som projektledare och content manager åt Riksteatern, byrå: Röjning



Raw Fusion Recordings / Jugglin´ Records. Presentation
(alla logotyper och omslag © Raw Fusion Recordings)

Raw Fusion Recordings / Jugglin´ Records. Engelsk Pitch för samarbete med Puma (alla logotyper och omslag © Raw Fusion Recordings)

Riksteatern 75 år, bok med mig som redaktör och projektledare.

Skräddarsytt CMS-system för en hemsida. Utskrift av gränssnitt. Utvecklad i samarbete med Bartenis Šiaulytis

4. Akademiskt

"Det ligger nåt i vad vi säger", om intern kommunikation och lärande

Artikel om valet av projektmodell i kreativa projekt

Artikel om efterarbetets betydelse för kompetensutvecklingen i projekt